................................... ................................... ................................... ................................... ...................................
Tarih Bilimi
Tarih Dersleri
Kronoloji
Tarih Sözlüğü
Atatürk
Türk Tarihinde İz Bırakanlar
Makaleler
Türk Destanları
Ziyaretçi Defteri
İletisim/Künye



"Tarih yazmak, tarih yapmak kadar mühimdir. Yazan yapana sadık kalmazsa, değişmeyen hakikat insanı şaşırtacak bir nitelik alır."                M. K. Atatürk

"Tarih bir milletin hâfızasıdır; tarihini bilmeyen millet, hâfızasını kaybetmiş insana benzer."                         B. Lewis

"Ecdâdını unutanlar, kaynaksız ırmağa, köksüz ağaca benzerler."                     «in Atasözü

"Tarih, milletlerin tarlasıdır. Her toplum, geçmişte bu tarlaya ne ekmişse, gelecekte onu biçer."                         Voltaire

"Tarih okuyanın aklı çoğalır."
                  İmam Şâfiî




 

NAZIM HİKMET


20. yüzyılın ilk yarısında yaşamış olan Nazım Hikmet (1901-1963) dünyanın en büyük şairleri arasında yer almıştır. Asıl ustalık alanı şiir olmakla beraber oyun yazarlığı, hikâye yazarlığı ve fıkra yazarlığı gibi edebiyatın diğer alanlarında da sanatçı boy göstermiştir. Nazım Hikmet’in lakabı ise “Mavi Gözlü Dev” veya “Güzel Yüzlü Şairdir”.


Sanatçı Türkiye’de serbest nazımın ilk uygulayıcısı ve çağdaş Türk şiirinin önemli isimlerindendir. Nazım Hikmet’in eserleri birçok dile çevrilmiştir. Şair eserlerinde Rus asıllı Mayakovski’nin kullandığı şiir tekniğini kullanmıştır. Bununla beraber Nazım Hikmet’in ölümünden sonra bıraktığı eserler üzerine çok sayıda tahlil yapılmıştır.

Burada sizlere Nazım’ın eserlerinden alıntılar sunacağım:

O MAVİ GÖZLÜ BİR DEVDİ
O mavi gözlü bir devdi
Minnacık bir kadın sevdi
Kadının hayali minnacık bir evdi

Nazım Hikmet’in bu dizeleri, onun insani duygulara ne kadar derinden dokunduğunu göstermektedir.

YAŞAMAYA DAİR
…..
Mesela kolların bağlı arkadan sırtın duvarda
Yahut kocaman gözlüklerin
Beyaz gömleğinle bir laboratuarda
İnsanlar için ölebileceksin
Hem de yüzünü bile görmediğin insanlar için
Hem de hiç kimse seni buna zorlamamışken
Hem de en güzel
En gerçek şeyin yaşamak olduğunu bildiğin halde
…..

“Yaşamaya Dair” adlı şiirinden aldığımız bu mısralar Nazım’ın insanlık aşkını en yüce duygularla yaşadığının ve aktardığının bir örneğidirler.

MUTLULUĞUN RESMİ
Sen mutluluğun resmini yapabilir misin Abidin?
İşin kolayına kaçmadan ama
Gül yanaklı bebesini emziren melek yüzlü anneciğin resmini değil
Ne de ak örtüde elmaların
Ne de akvaryumda su kabarcıklarının arasında dolaşan kırmızı balığınkini
Sen mutluluğun resmini yapabilir misin Abidin?
1961 yazı ortalarındaki Küba’nın resmini yapabilir misin?
Çok şükür çok şükür bugünü de gördüm
Ölsem gam yemem gayrının resmini yapabilir misin üstat?

Bu şiir hiç şüphesiz Nazım Hikmet’in siyasi kimliğini vurgulamakta ve benimsediği fikirlerin duygularına nasıl yansıdığını okuyucunun beğenisine sunmaktadır.

Türkiye Komünist Partisi (TKP)’nin bir üyesi olan Nazım Hikmet eserlerinde aşk, sevgi, özgürlük gibi evrensel değerleri işlemesinin yanı sıra komünizmi de yüceltmiştir. Nitekim siyasi kimliğinden dolayı sanatçı çok sayıda davada yargılanmış ve uzun bir tutukluluk süreci geçirmiştir. Ömrünün son dönemlerinde komünist ideolojinin ana vatanı olan Rusya’ya gitmiş ve bu nedenle Türk vatandaşlığından çıkarılmıştır. Yaşadığı bir kalp krizi neticesinde hayata gözlerini yuman sanatçının mezarı Rusya’dadır. Mezarında rüzgâra karşı yürüyen adam profilini canlandıran bir mezar taşı bulunmaktadır.


Ana Sayfa - Tarih Bilimi - Tarih Dersleri - Kronoloji - Tarih Sözlüğü - Atatürk - Türk Tarihinde İz Bırakanlar - Makaleler - Türk Destanları - Ziyaretçi Defteri - İletişim/Künye